Seminar Saham: Labur Bijak Patuh Syariah

 

Butang Daftar

  

 

 

seminar solat

 

 

Pengenalan

 

Hukum membeli saham pada asalnya adalah sama dengan hukum bersyarikat atau musharakah atau rakan kongsi. Ia adalah harus menurut Shariah dari al-Quran dan Hadith. ( Al-Mughni, Ibn Quddamah, 5/3 )
Dalil dari Al-Quran :


Ertinya : "dan mereka berkongsi dalam 1/3 " ( An-Nisa : 12 )

Antara hadith :


Ertinya : Nabi menyatakan :" Aku orang ketiga bersama dua orang yang bersyarikat selagi mana tiada salah seorang yang mengkhianati rakannya" ( Riwayat Abu Daud )

 

Pasaran saham sebagai salah satu institusi kewangan turut mempunyai peranan yang besar dalam pembangunan ekonomi negara. Pertama, ia membantu proses pembangunan ekonomi melalui pengembelengan dana jangka panjang dari masyarakat yang melabur untuk membiayai kegiatan program pembangunan sektor awam dan pelaburan sektor swasta.

Kedua, pasaran saham mempromosikan keusahawanan sektor swasta melalui penyediaan modal dengan jumlah yang memberangsangkan untuk sektor swasta membuat pelaburan korporat dan pembesaran kegiatan ekonomi mereka.


Usaha melabur harta untuk kegiatan ekonomi mampu memberi manfaat oleh seseorang pemilik harta untuk kebajikan masyarakat keseluruhanya melalui pencetusan kegiatan ekonomi. Bagi Islam harta yang dimiliki oleh seseorang itu adalah amanah Allah s.w.t. untuk pemilik tersebut mengguna demi kepentingan dirinya dan masyarakat.

Dengan wujudnya institusi Pasaran Saham, ia merupakan salah satu institusi untuk umat Islam melibatkan harta mereka dalam pelaburan semoga lebih banyak dan pembesaran kegiatan ekonomi dapat dibangunkan.


Antara yang akan dikongsikan dalam seminar ini adalah
• Pelaburan saham dari sudut syariah
• Pemilihan saham berdasarkan prospek teknikal dan fundamental
• Kajian kes sebenar prestasi kaunter saham tertentu
• Risiko dan ganjaran dalam pelaburan saham

 

Penceramah Jemputan

1. Dr Zaharuddin Abdul Rahman (Pensyarah UIAM)
Jenis urusniaga saham & hukum syariah

2. Tuan Kamal Bahrin Zulkifli (Ketua Perdagangan Runcit BIMB Securities)

Tips pilih saham secara asas dan analisis teknikal

 

 

 

Ingin Menyumbang?

Anda juga boleh membantu menaja peserta-peserta lain yang kurang mampu sebagai infaq fisabilillah. Pihak K-FIQH akan memilih peserta-peserta ini yang kebiasaannya di kalangan pelajar yang kurang berkemampuan. Anda hanya perlu menambah jumlah dan nyatakan jumlahnya di dalam borang pendaftaran. Semoga infaq anda menjadi saham berharga di akhirat In Sya Allah.

 

Butang Daftar